Faktor-faktor kritis dalam
menilai firm performance sebagaimana diungkapkan oleh Man dan Chan
adalah sebagai berikut:
Dengan menguji banyak literatur yang
ada kaitannya dengan competitiveness,, Man dan Chan (Jones dan Tiley, 2003:
19) mengidentifikasi enam competency areas dari entrepreneurial
competencies, sebagai berikut:(Sumber: Jones dan Tiley,
Competencies area sebagaimana dimaksud
adalah pemusatan perhatian pada entrepreneurial behavior yang dimiliki
oleh entrepreneurs dalam menentukan tindakan yang diambil untuk
pencapaian firm performance.
Faktor kritis selanjutnya adalah menilai
sejauh mana kemampuan yang dimiliki oleh entrepreneurs dalam
menentukan tindakan-tindakan yang dipilih dalam menyingkapi competitive scope
sebagai potential dimension external usaha yang dimilikinya. Menurut
Man dan Chan (Jones dan Tiley, 2003: 18) dimensi yang menilai competitive
scope, adalah sebagai berikut:
1.
‘Market
Heterogeneity
2.
Technological
Sophistication
3.
Market
Attractiveness
4.
Product/
Industry life-cycle
5.
Market
Demand
6. Competitive Concentration.’
Penjelasan mengenai dimensi competitive scope yang dikaitkan
dengan entrepreneurial competencies dalam menganalisa dan mengambil
kebijakan yang menyangkut usaha yang didirikannya, adalah sebagai berikut:
1.
Market Heterogeneity; how manager of business really know
about their markets.
2.
Technological Sophistication; how manager of business respons
the rapid change of technology.
3.
Market Attractiveness; how manager of business really know
about their industry competitive forces.
4.
Product/ Industry Life Cycle; how manager of business know
about stages in product or industry.
5.
Market Demand; how manager of business know about segmenting
their demand.
6.
Competitive Concentration; how manager of business really
know about strategy they choose including competitive scope and competitive
advantage.
Faktor kritis selanjutnya adalah
menilai sejauh mana kemampuan yang dimiliki entrepreneurs dalam
menentukan tindakan-tindakan yang dipilih untuk memaksimalkan organization capabilities
sebagai potential dimension internal usaha yang dimilikinya. Menurut
Man dan Chan (Jones dan Tiley, 2003: 18) dimensi yang menilai organization
capabilities, adalah sebagai berikut:
1.
‘Innovation
2.
Quality
3.
Cost-effectiveness
4. Organicity.’
Penjelasan mengenai dimensi organization capabilities yang
dikaitkan dengan entrepreneurial competencies dalam menganalisa dan
mengambil kebijakan yang menyangkut usaha yang didirikannya, adalah sebagai
berikut:
1.
Innovation; every idea that has a potential to become a
successful business which include product and internal workings of business.
2.
Quality; the ability to create a product that meet the
customer needs.
3.
Cost-effectiveness; the ability to measure future economic
benefit.
4.
Organicity; the optimality of flexibility that performances
held in reserve.
Faktor kritis selanjutnya adalah menilai sejauh mana firm performance yang
diraih Usaha Kecil dengan pengaruh entrepreneurial competencies yang
dimiliki entrepreneurs. Menurut Man dan Chan (Sultan, 2007: 64), kinerja
dalam aspek daya saing didefinisikan sebagai berikut:
‘Competitiveness is the mean by which
entrepreneurs can improve their firm’s performance, and which can be measured
accoding to a number of dimensions including market share, profit, growth, and
duration.’
Penjelasan mengenai dimensi firm performance yang dikaitkan dengan
entrepreneurial competencies, adalah sebagai berikut:
1.
Market Share; the percentage of the overall volume of
business in a given market that is controlled by one company in relation to its
competitors.
2.
Profit; an accounting measure designed to gauge the financial
health of a business firm or industry. In general, it is defined as the ratio
of profit earned to total sales receipts (or costs) over some defined period.
3.
Growth; something for which small companies strive getting
bigger that can be sales figures, number of employees, physical expansion, or
other criteria to judge it.
4.
Duration; how long the business had survive.
Belum ada tanggapan untuk " Faktor Kritis Competitiveness in Small Medium Enterprise"
Posting Komentar